vrijdag 25 maart 2011

Beraamde Barbapapa aanslag op magistraten?

Hasjbaron Jack Romijn bijt van zich af

ANTWERPEN/TURNHOUT-Drie magistraten uit Turnhout(B) hebben eind vorig jaar politiebewaking gekregen. De veroordeelde Haagse hasjbaron Jack Romijn(45), alias Barbapapa, zou volgens een tipgever uit het criminele milieu een aanslag op hun leven hebben beraamd. Romijn zelf ontkent de beschuldigingen luidkeels. "Ik heb niks tegen die mensen. Zij doen ook maar hun werk. Het is één groot onzin-verhaal."


De federale politie van Turnhout viel in oktober 2010 binnen in de woning van Johannes "Jack" Romijn in de Kempense gemeente Arendonk. Op hetzelfde moment vielen Nederlandse rechercheurs binnen in zijn cel in de gevangenis van Middelburg, waar hij de gevangenisstraffen uitzit die hij in België (8 jaar) en Duitsland(12 jaar) opliep wegens handel in softdrugs. Jack is geen kleine jongen, en dan hebben we het niet over zijn fysieke gesteldheid. Hij was een grote spelers in de softdrugshandel. In het Belgische dossier ging het om 25 ton hasj.


De invallen bij Romijn kwamen er op vraag van het parket van Turnhout. Barbapapa zou opdracht gegeven hebben om de onderzoeksrechters Georges Jacobs en Marc De Munck en parketmagistrate Lieve Vanermen te laten ombrengen. "We kregen die informatie uit het criminele milieu van Nederland", zo verklaart procureur des Konings Jan Poels vandaag in Het Nieuwsblad. "De drie magistraten waren betrokken bij het strafdossier van Romijn. We hebben die informatie ernstig genomen, omdat Romijn een grote crimineel is die niet terugdeinst voor het gebruik van geweld en intimidatie."
De huiszoekingen bij Romijn leverden niets op. Ook het onderzoek naar zijn telefonische contacten leverden geen tastbaar bewijs op dat Romijn de drie magistraten écht iets zou willen aandoen. Het parket heeft dossier zonder verder gevolg afgesloten.
Het was Jack Romijn zelf die het verhaal over de vermeende aanslagen wereldkundig maakte. "Die hele zaak is gebaseerd op lucht", zo reageert hij vanuit de gevangenis van Middelburg. "Een anonieme tipgever heeft naar de politie in Eindhoven gebeld met de mededeling dat ik iemand opdracht gegeven zou hebben om onderzoeksrechter Jacobs om te brengen. Nou, die mijnheer Jacobs is toevallig de aardigste rechter die er in heel Turnhout te vinden is. Waarom zou ik die man wat willen aandoen? En als ik die mensen nou echt iets had willen aandoen, dan had ik dat toch al veel eerder gedaan? Ik heb mijn straf bijna uitgezeten. Wat voor zin heeft het dan om rechters te gaan aanpakken? Ik ben geen idioot."
Barbapapa ergert zich wel blauw aan de gretigheid waarmee de Belgische justitie - en dan vooral het federaal parket - hem viseert. "Ik heb al een heel groot deel van mijn straffen uitgezeten. Ik zit al vast sinds 2005. Voor softdrugs, hé! Niemand in Nederland is zo hard gestraft voor softdrugs. Nu ik stilaan in aanmerking kom voor het systeem van halve vrijheid of open werkkamp, begint men mij vanuit België verdacht te maken met allerlei leugenachtige verhalen. Er waren die invallen naar aanleiding van dat waanzinnige verhaal van die aanslagen. Ze hebben ook al proberen te linken aan een wietzaakje waar ik niks mee te maken had. Bovendien stuurt federaal magistrate Marianne Cappelle allerlei documenten naar de gevangenis te sturen, die ze helemaal niet naar de gevangenis mag sturen. Die dame leidt aan een Jack-syndroom. Ze haalt werkelijk alles uit de kast om mij het leven zuur te maken. Ze heeft me er ook al vals van beschuldigd dat ik een mobiele telefoon op mijn cel had. Hup, weer een inval in mijn cel. Dat klopte natuurlijk niet, want wij krijgen hier in de gevangenis gelegenheid genoeg om te bellen. Maar goed: al die ophef en al die verdachtmakingen doen mijn gevangenisdossier natuurlijk geen goed. Binnenkort had ik normaal gezien op verlof mogen gaan. Dat gaat nu weer eens niet door. Ik ben veroordeeld en gestraft voor de Belgische dossiers. Ik aanvaard dat, maar het moet nu wel een keer stoppen."
Federaal magistraat Marianne Cappelle was niet bereikbaar voor een reactie of wederwoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Commentaar of kritiek is welkom, maar hou het beleefd. Scheldpartijen, beledigingen of bedreigende reacties worden verwijderd.