vrijdag 1 april 2011

Nederlandse bedrijvendokter Harry van Achteren opnieuw verwikkeld in fraudezaak

Oud-topman Antwerp Shiprepair alweer in de cel

ANTWERPEN-De beruchte Nederlandse bedrijvendokter Harry van Achteren zit opnieuw in de Begijnenstraatgevangenis van Antwerpen. De voormalige topman van scheepshersteller Antwerp Shiprepair is opnieuw verwikkeld in een onderzoek naar georganiseerde fraude.


Harry van Achteren zit sinds enkele weken in de cel in Antwerpen. Hij werd gearresteerd in het kader van een onderzoek naar fraude bij het Antwerpse bedrijf Container Repair &Trading(CTR), een havenbedrijf dat de voorbije zomer met veel kabaal over de kop ging. 40 personeelsleden verloren hun baan. Nog voor het faillissement een feit was, doken er verhalen op over vermeende dubieuze praktijken door de bedrijfsleiding. Het parket van Antwerpen startte een onderzoek omdat er aanwijzingen waren dat het bedrijf op frauduleuze wijze was leeggepompt.
CTR verkeerde al langer in de problemen. De eigenaar schoven het bedrijf door naar de beruchte Nederlander Harry van Achteren, een bedrijvendokter die eerder al in opspraak kwam in het grote fraudedossier rond Antwerp Shiprepair in 2007. Van Achteren en zijn partners belandden enkele maanden achter de tralies omdat ze miljoenen euro uit ASR zouden hebben verduisterd. In 2009 belandde van Achteren opnieuw in de cel, in een gelijkaardig fraudedossier.
Harry van Achteren is ook in Nederland geen onbesproken figuur. Van Achteren was in de jaren '90 betrokken bij het financiële schandaal rond het Maaspopfestival in Rotterdam. De rechtbank van Rotterdam veroordeelde van Achteren tot een jaar cel, waarvan de helft voorwaardelijk, wegens schriftvervalsing. Zijn naam dook later ook op in de perikelen rond uitzendbedrijf Meldridge en luchtvaartmaatschappij Jetssky. De Nederlandse curator Marc Udink zei in het Nederlandse FEM Business dat van Achteren in Nederland betrokken was bij 65 tot 80 faillissementen.
Toen het fraudeschandaal rond Antwerp Shiprepair, een bedrijf van Achteren  in 2004 overnam van de maritieme groep van Amsterdammer Erik De Vlieger, doken er ook geruchten op dat Shiprepair in handen was gevallen van de Colombiaanse drugsmaffia. Een van de eigenaren van Shiprepair was een Antwerpenaar die door de politie beschouwd wordt als een financier van drugstransporten, maar die evenwel nog nooit vervolgd kon worden voor drugsfeiten. Volgens goed ingewijde advocaten zouden Colombiaanse drugscriminelen de overname van Shiprepair hebben gefinancierd, om ze controle over de werf in Antwerpen te krijgen. De werven van het bedrijf zouden dan niet alleen gebruikt kunnen worden voor de overslag van grote partijen drugs, de drugsmaffia zou Shiprepair ook hebben gebruikt om zeeschepen uit te rusten met verborgen opslagruimtes.
De federale politie van Antwerpen heeft die informatie over de inmenging van Colombiaanse criminelen nooit ernstig onderzocht. Begrijpelijk, want op het moment dat Shiprepair in de problemen kwam, hadden politie en justitie hun handen vol met het fraudeonderzoek én het redden van het scheepsherstellingsbedrijf. Het bedrijf werd uiteindelijk gered, omdat de curatoren nieuwe, bonafide investeerders vonden die de activiteiten van ASR wilden verder zetten.
Het staat wel vast dat de naam van Antwerp Shiprepair(en daaraan gelieerde bedrijfjes) opduiken in een aantal zeer grote cocaïne-affaires.  Zo onderschepte het HARC-team in 2005 een recordlading van 4600 kilo cocaïne in twee gigantische staaldraadhaspels. De drugs waren afkomstig uit Venezuela en waren via Rotterdam onderweg naar Antwerpen. De politie verwijderde de drugs en zette de staaldraadhaspels opnieuw op transport naar Antwerpen. De verdachte haspels werden afgezet op de kaai van een zusterbedrijf van ASR. Bij de aankomst in Antwerpen, doken enkele Belgische criminelen op om de haspels in ontvangst te nemen. Het gaat nog altijd om de grootste cocaïnevangst ooit in de Nederland.
De naam van Antwerp Shiprepair duikt ook op in dat andere roemruchte cocaïnedossier: de 4050 kg coke die in 2003 werd gevonden in de Panamese zeesleper de Otton. De drugs werden onderschept in Vlissingen, nadat de Otton aan de ketting was gelegd om het schip niet zeewaardig zou zijn. De Otton was onderweg naar...de werf van Antwerp Shiprepair.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Commentaar of kritiek is welkom, maar hou het beleefd. Scheldpartijen, beledigingen of bedreigende reacties worden verwijderd.